בררררר

"גרשוני מבקש לעסוק בנושאים שונים ("הגיגים ומחשבות על כל מיני נושאים" בלשונו), אך בפועל מדובר בבלוג עם גוון פוליטי מובהק, הנותן ביטוי לקול הדתי – ימני" (ירין כץ, אונלייף)

יום שבת, 12 במרץ 2011

מוצ"ש? מה זה?


במוצאי השבת פתחתי את המחשב ונכנסתי כהרגלי לפייסבוק. שם ראיתי מישהו שקישר לידיעה על ממתקים שחולקו בעזה, והבנתי שהיה פיגוע. נכנסתי לאתר ynet ובכותרת ראיתי תגובה של ראש הממשלה לפיגוע. איזה פיגוע? מה היה? הייתי צריך להיכנס לתוך הידיעה, לחפש קישור קטן שמפנה לידיעה הקודמת, ורק אז להיחשף לזוועה. וכך הוא גם בשאר אתרי החדשות.

למה כל זה? כי לדידם של העורכים התל-אביביים, שבת הוא סתם יום של חול, שבו אמא שותה המון קפה ואבא קורא המון עיתון. מוצאי שבת זו סתם עוד שעה, בלי שום חשיבות מיוחדת. נכון שיש מאות אלפי אנשים שרק במוצאי שבת מתחברים לכלי התקשורת ורוצים לדעת מה קרה - אבל האספסוף הזה לא מעניין את אנשי הבועה. גם לא כאשר מדובר באירוע מחריד שקרה למשפחה שלמה מבני אותו אספסוף.

בחדשות קול ישראל יש נוהג עם ותק של שנים רבות, שבו מביאים במהדורות החדשות שלאחר צאת השבת את סיכום חדשות השבת. ב-nrg הייתה תקופה שבה הובא סיכום חדשות השבת (משום מה במדור יהדות דווקא, ודחוק לשוליים לעתים). אבל גם שם זה כבר לא קיים.

הגיע הזמן שיוטמע נוהל חדש במערכות החדשות האינטרנטיות, שבו בסיכום השבת תהיינה בכותרות הראשיות דווקא הידיעות ה"ישנות", מלפני עשר ועשרים שעות, אם הן אכן דרמטיות, וכל הפולו-אפים יידחו לכותרות המשניות.

אני כמובן מדמיין. הרי למי באמת אכפת מהדוסים האלה.

------
תוספות ועניינים:
פורסם גם בלאטמה ובחדר 404.


כמה תגובות לתגובות שקיבלתי במקומות השונים שבהם זה התפרסם:
א. "פשוט תיכנס לערוץ 7, גם הם אספסוף כמוך" - תודה רבה, כשערוץ 7 יהיה אתר חדשות נורמלי, אשקול לעשות זאת. ובמקרה כזה אכן אתרי החדשות יפחדו על הרייטינג שלהם ויתאימו את עצמם קצת יותר לגולשים הדתיים. בינתיים זה לא קורה.
ב. "כולה לקח לך דקה יותר להבין מה קרה. ביל דיל. לא שווה אפילו להביע את זה במילים" - זה עניין של יחס. היחס הזה חשוב מאוד.
ג. "מה לעשות, רוב הישראלים כן רואים חדשות או נכנסים לאינטרנט בשבת. אין כאן את העניין הרגיל של ה"בועה" התקשורתית מול רוב העם, שכן רוב העם דווקא מסכים שגם בשבת הגיוני לקרוא חדשות סמוך לזמן התרחשותן" - מי דיבר על רוב העם או מיעוט העם? הנקודה היא קבוצה משמעותית מספיק. ה"בועה" היא להתנתק מהידיעה שיש קבוצה כזו בכלל ושצרכיה מעניינים מישהו.
ד. תגובה של ג'וני: "אתה קצת בכיין, הלל. מה עם ציבור האנשים שלא עובדים במשרד עם אינטרנט, ונחשפים לכותרות הדרמטיות רק בערב? גם בשבילם צריך להאיט את קצב העדכון של החדשות? ומה עם אלפי האנשים שמשתחררים מחר מבית החולים אחרי אישפוז של שבוע ויותר? יודע מה, שיכנעת אותי: אני חושב שוויינט הוא אנטי-מתעוררים-מתרדמת-אחרי-עשור. הנבלות האלו"
ותגובתי: 
א. זה רעיון טוב בהחלט. איזו שורת צד של כותרות היום החשובות, לאורך כל היום. מה רע? 
ב. הנקודה היא שכאן יש ציבור מוגדר וספציפי מאוד שמתעדכן רק אחרי 24 שעות. זו מאסה גדולה עם תאריך ושעה מסוימים ומדויקים שקל מאוד להיערך בשבילם. אם יש מאסה אחרת כזו, ודאי יש להתחשב גם בהם. 
שים לב למשל למאסת האנשים שישנים בלילה ומתעוררים בבוקר: בהם מתחשבים בהחלט, והכותרת הראשית בבוקר מכסה את אירועי הלילה העיקריים.

7 תגובות:

  1. כי לדוסים מאוד מאוד אכפת ממי שסביבם. או שסתם בא להם לתבוע הכרה כללית בינלאומית מבלי לתרום אגורה?

    השבמחק
  2. למעט אם קוראים לך קצב, או כל אונס נשים אחר.

    השבמחק
  3. בגלל שזה קרה למתנחלים הרצון לעבור הלאה חזק מדי אצל עורכי החדשות, וכמו שכאשר נרצחו שני הורים בבית חגי זה היה עניין למתנחלים בלבד, גם הפעם התקשורת תדאג שזה מה שיקרה.
    לא באמת אכפת לתקשורת הטבח שארע. הכול דמעות תנין. לא מאמין לזעזוע שלהם. לא מאמין לשמאלנים יותר.

    השבמחק
  4. טוב שנתקלתי בבלוג שלך.
    האינטרנט פתוח לכולם וזה היופי שבו.
    בגלל זה לאנשים דתיים יש את האתר של ערוץ 7 ועוד רבים אחרים.
    למה לחפש בשדות זרים?
    תזכור שקול ישראל הוא עדיין ממלכתי והאחרים הם פרטיים והם מכווני רייטינג.

    השבמחק
  5. הלב מתרחב מגאווה ואושר בראותינו את גלריית המומחים שלנו, היושבים על מדוכת רעידת האדמה ביפן - מנתחים את המצב,זורקים רמזים על חוסר מוכנותנו לרעידות אדמה כאלו,ממש לתפארת מדינתנו....קצת לא נעים שמידי פעם צריך לסקר גם, בקטנה, ארוע לא כייפי כרצח משפחה שלמה בשנתה, אבל לא ניתן לשיבושים כאלו לקלקל את לו״ז שידורי המהפכה שלנו, וחוץ מזה הם רק דוסים..!!! וחבל גם שאי אפשר להגיד על איתמר שזו התנחלות הזויה של שני בתים על הר קרח...זה הסטטוס שלי מהבוקר - לכשנחשפתי לידיעה המחרידה על השחיטה ! - תודה

    השבמחק
  6. דווקא שמתי לב לזה. בשבת בבוקר הכותרות חזרו לעסוק באסון ביפן והפיגוע באיתמר נדחק לכותרת המשנה, במוצאי שבת לעומת זאת הפיגוע חזר לכותרת הראשית כנראה מתוך הבנה שאנשים רבים לא קוראים חדשות בשבת.
    מן הסתם עד שנכנסת לאתר הכותרת שונתה כבר, כנראה הם לא עובדים לפי שעון ר"ת

    השבמחק
  7. עניין של גישה: כשאתה מקבל עלייך, יום יום שעה שעה, עול תורה ומצוות, אתה רוצה הקלות? אתה צריך הקלות? לא. עול תורה ומצוות היא לא נכות שיש לסייע למי שלקה בה, לא במחלה עסקינן. לעשות את המהלך ההו-כה-מסובך של ללחוץ על כמה לינקים אחרונית ולהבין מה קרה אמור להיות די פשוט דווקא למי שבקיא בכלי ההיסק התלמודיים.

    ומעניינים שבאמונה, לעניינים שבסוציולוגיה: אין מה לעשות - ציבור שומרי המצוות המאיס עצמו על הציבור החילוני. אם בתל אביב הקטנה הייתה התחשבות וולנטרית בשבת (רחובות היו נסגרים! בתל אביב!), הרי שהיום אין מקום להתחשבות כזו, כי לא נותנים לה מקום - הציבור החופשי אנוס בכמה וכמה זירות שלא לפעול כפי דרכו (תחבורה ציבורית בשבת,דיני אישות).

    ומסוציולוגיה לענייני השעה: מאחר שהתקשורת לא טורחת לסקר בהרחבה כל תג ותג של מחיר (והיו כמה תקריות בשבועות האחרונים בהם ההתנכלויות לישמעאלים עלו כדי סקילת פצועים) .מעבר לקו הירוק, כנראה שלא ממש אכפת לה גם כאשר יהודים נרצחים. יתכבדו אנשי איתמר ויעלו לחזק את הגליל והנגב, ואו אז אם (בכלל) יקרה פיגוע מעין זה, הם יקבלו את ההספד שלהם, כאזרחי ישראל _שומרי חוק_.

    השבמחק