בררררר

"גרשוני מבקש לעסוק בנושאים שונים ("הגיגים ומחשבות על כל מיני נושאים" בלשונו), אך בפועל מדובר בבלוג עם גוון פוליטי מובהק, הנותן ביטוי לקול הדתי – ימני" (ירין כץ, אונלייף)

יום חמישי, 2 במאי 2013

למה לא שעון קיץ (מכתב לוועדת שעון הקיץ)

בימים אלה מסיימת הוועדה לבחינת מעמדו של שעון הקיץ לאסוף חומר מן הציבור. הנה מכתב ששלחתי להם זה עתה (ותודה לרב חיים נבון שהזכירני):

לכבוד הוועדה בעניין שעון קיץ, שלום רב,
אפתח ואומר ששעון הקיץ אינו עניין דתי. אבל עם זאת, הוא גם לא עניין מדעי. הוא נוסד בתקופות אחרות, כאשר היה אולי איזה צידוק להזזת השעון. כיום, מחקרים הוכיחו שהתרומה שלו לחיסכון בחשמל היא שולית אם בכלל, ולעומת זאת עצם המעבר בין שעונים גורם לנזקים גדולים בהרבה ומוכחים היטב.
נכון, יש כאלה שנוח להם שעון קיץ, אך מצד שני יש כאלה שזה בכלל לא נוח להם. אין שום צידוק שעל עניין סובייקטיבי כזה תחליט ועדה ממשלתית (!).

אספתי בבלוג שלי מבחר קישורים על אודות שעון הקיץ, שבהם ניתן לראות בבירור: א. את חוסר התוחלת של השעון; ב. את חוסר הנוחות שהוא גורם לחלק מהציבור.

לכן, המסקנה הגדולה מן הדברים צריכה להיות ביטול שעון הקיץ לחלוטין. לצערי די ברור לי שהוועדה שלכם לא תגיע למסקנה כזו, וגם אם תגיע, המלצה כזו לא תאושר עקב האווירה הציבורית השלטת, כאשר שעון הקיץ נעשה ממש אורתודוקסיה לכל דבר ועניין, ועדיין הדברים צריכים להיאמר: המעבר בין השעונים הוא מזיק והרסני.

פתרון יצירתי, אפשר לומר סוג של פשרה, הציע ידידי גדי איידלהייט: העברת השעון ל-GMT+2.5 כל השנה. זה מתאים יותר למיקום הגיאוגרפי של ישראל, ויחסוך את התזוזות קדימה ואחורה. תאמרו, זה יבלבל אנשים? שימו לב שיש מדינות גדולות ועצומות שמשתמשות בשעון "חצי" כזה בלי שום בעיה (כגון הודו, ואיראן). לדעתי זהו הפתרון הטוב ביותר, וגם יכול לספק את האנשים שרוצים לעבור לשעון קיץ כל השנה (כלומר, למעשה לעבור לאזור זמן GMT+3).
בברכה,
הלל גרשוני
כוכב השחר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה