בררררר

"גרשוני מבקש לעסוק בנושאים שונים ("הגיגים ומחשבות על כל מיני נושאים" בלשונו), אך בפועל מדובר בבלוג עם גוון פוליטי מובהק, הנותן ביטוי לקול הדתי – ימני" (ירין כץ, אונלייף)

יום רביעי, 16 בינואר 2013

Home, Jewish Home



כן כן, עוד פוסט בחירות. בפוסט הקודם הצבעתי על היתרונות בהצבעה לעלה ירוק - הרשימה הליברלית, וחתמתי בקריאה לחצי מקוראי הבלוג להצביע לרשימה זו, ולחצי השני להצביע לבית היהודי.

כעת, התפרסמו הסקרים האחרונים לפני הבחירות, וחייבים לומר משהו ברור: אם יש לקח שלמדנו מהבחירות בארה"ב ומסיפור נייט סילבר, הוא שאסור לתת לתקוות ולרצונות להשפיע על תפיסת המציאות שלנו. ובכן, כל הסקרים המרכזיים (אני לא סופר סקרים חריגים, שנערכים במתודות לא מקובלות) מראים על כך שעלה ירוק רחוקה מאחוז החסימה. בעוד מפלגות כמו עצמה לישראל, קדימה ועם שלם מתנדנדות סביבו, וקצת רחוק יותר מלמטה נמצאות מפלגות כמו ארץ חדשה, הירוקים והכוח להשפיע, עלה ירוק נמצאת עוד יותר למטה.

לפיכך ברור שיש להניח את השאיפות בצד, ולהתרכז במציאות: מאוד לא סביר שעלה ירוק ייכנסו לכנסת. לפיכך, מי שרוצה להצביע הצבעת מחאה אידיאולוגית, מוזמן להצביע לעלה ירוק. מי שרוצה שקולו ייספר, עליו להצביע למפלגה אחרת הקרובה ללבו. במקרה שלי, הכוונה כמובן לבית היהודי. נכון, זה לא מושלם, אבל גם עלה ירוק אינם מושלמים. הבית היהודי יהוו עוגן ימני משמעותי בכנסת הבאה, עם השפעה פוליטית לא מבוטלת. לפיכך, מי שעמדתו היא ימין כלכלי ו/או ימין מדיני, כדאי שיצביע לבית היהודי.

אם אתם רוצים שקולכם יעזור להעביר מפלגה את אחוז החסימה, נסו את עצמה לישראל. נכון, חלק מהם משוגענערס, שבטוח לא ייכנסו לקואליציה, אבל נחמד שיהיו קצת כאלה בכנסת, וחבל שהרבה קולות ימין ילכו לאיבוד. יש גם משהו נחמד באופוזיציה מימין; זה הלך לא רע בכנסת הקודמת.

לסיכום: רוצים להצביע אידיאולוגית נטו? עלה ירוק. פרקטית? הבית היהודי. תועלתנית עם קריצה? עצמה לישראל. ולהשומע ינעם.

עדכון: בסקר ערוץ עשר מהערב מתברר שעלה ירוק אמנם מתחת לאחוז החסימה, אבל לא בהרבה מאוד (1.4% - מעל אמסלם). אז קחו גם את הסקר הזה בחשבון בבואכם לקלפי. 

9 תגובות:

  1. החלטת על „עצמה לישראל“ בסוף?

    השבמחק
  2. עלה ירוק לא עוברים בסקרים מהסיבה הפשוטה שהסוקרים לא מאפשרים לבחור בהם.
    אני השתתפתי בסקר לפני שבוע וחצי בערך, והסוקרת אמרה לי שאין אפשרות לבחור בעלה ירוק. הזכיר לי קצת את הבחירות הדמוקרטיות בסוריה.

    השבמחק
  3. סקר דיאלוג-ערוץ 10 הערב: עלה ירוק (1.4%) יותר מאמסלם (1.1%).
    http://www.haaretz.co.il/news/elections/1.1908700

    השבמחק
  4. "מי שרוצה שקולו ייספר, עליו להצביע למפלגה אחרת הקרובה ללבו" -- חשוב להדגיש שכל הצבעה לא פסולה (כלומר, לא פתק לבן) כן נספרת. גם אם המפלגה לא עוברת את אחוז החסימה, ההצבעה נספרת במניין הקולות הכשרים ומעלה את אחוז החסימה, כלומר עוזרת לחסום מפלגות קטנות אחרות - ויש שיאמרו שזה חשוב.

    השבמחק
  5. השאלה שהמצביע צריך לשאול את עצמו היא "מהי המפלגה הקרובה ביותר לדעות בהן אני מאמין?" ומשם לקוות שמספיק אנשים חושבים כמוהו בשביל להשיג השפעה בכנסת.
    לדעתי הרבה מאוד אנשים מסכימים עם רוח הליברליזם של עלה ירוק. הבחירות האלה יש להם הזדמנות יחסית נדירה בישראל, להצביע למען מפלגה המקדמת את הרעיונות שלהם. קיים סיכוי שהם לא יעברו, נכון, זו הדמוקרטיה. אם אין מספיק אנשים שחושבים כמוך, אז אתה לא משפיע.
    זה עדיף מלהצביע למפלגה המקדמת רעיונות בהם אתה לא מאמין, אבל בטוח תיכנס.

    השבמחק
    תשובות
    1. גם ריבוי מפלגות קטנות אינו אידיאלי במיוחד. בנוסף, אף מפלגה אינה משקפת בדיוק את מה שאני מאמין בו. ועוד: מה אם מפלגה קיקיונית במיוחד הייתה משקפת בדיוק את המצע שלי, אבל היו מצביעים לה עשרה אנשים בלבד?

      מחק
  6. סקר פאנלס היום - עלה ירוק: 1.8%.
    http://www.mako.co.il/news-elections-2013/polls/Article-6b18f71be184c31006.htm

    (מה שגם מעניין שם זה שאמסלם מקבל 1.9% מתוך מדגם של 707 נשאלים. 13 מתוך 707 זה 1.8%, אז לכאורה מדובר ב-14 מתוך 707, שזה 0.198%! ובעצם הקביעה של הסקר שאמסלם לא עובר את אחוז החסימה של 2% היא ממש ממש על הקשקש.)

    השבמחק