בררררר

"גרשוני מבקש לעסוק בנושאים שונים ("הגיגים ומחשבות על כל מיני נושאים" בלשונו), אך בפועל מדובר בבלוג עם גוון פוליטי מובהק, הנותן ביטוי לקול הדתי – ימני" (ירין כץ, אונלייף)

יום ראשון, 4 במאי 2014

מתי ואיך הוקמה "ישראל"

במחקר מנפץ מיתוסים ומעורר השראה, מעלה ד"ר חגי משגב תאוריה מקורית ונועזת בנוגע לשאלה מתי ואיך הוקמה מדינת ישראל. אליבא דמשגב, המסורות השונות על שני מנהיגים, דוד גרין ומנחם בגין, מקורן בחייו של מנהיג אחד בלבד, מנחם גרין/בגין. כמו כן לשיטתו הוקמה מדינת היהודים באיחור משמעותי מן המיתוס המקובל, ככל הנראה בשנת 1967.

בתגובה למאמר העיר מר דוד שין כי השם "מנחם" נראה אף הוא מיתולוגי, וכי סביר יותר ששמו הפרטי של מקים המדינה היה הרצל, ה"זר למסורת היהודית ונמצא בשימוש בתעודות כשם פרטי רק החל משנות ה-30 בערך".

עליי לציין שהשערה אחרונה זו מפוקפקת במיוחד, מאחר שהשם "הרצל" כשם אותנטי ידוע כמיוחד רק ליהודים שמקורם בארצות האסלאם, שלפי כל הסימנים דוכאו ונרדפו בשיטתיות בידי ההגמוניה האירופאית. נראה לפיכך ששם זה נוצר כאיווי-לאחור לאחר ההשתלטות המזרחית לגדולה, עם תקופתו של המנהיג האלמותי אלון מזרחי.

כשלעצמי אני בספק אם הייתה אכן ישות יהודית ריבונית, שלא לומר מדינה של ממש, בתקופה זו באזור זה. מכל הידוע לנו על ערביי האזור של אותה תקופה, האידיאולוגיה הקיצונית שלהם וחימושם הרב, קשה להאמין שאכן הייתה מתקיימת ישות שכזו; לכל היותר יש לדבר על קהילה מדומיינת של הרואים בעצמם יהודים ומקיימים טקסים למיניהם, כאשר הם מדמים לראות את רובי השוטרים וניידותיהם המטרידים אותם מדי פעם כ"צבא" ה"נלחם בהם".

אני מודה שמלבד הטיעון מן השלילה אין לי ביסוס של ממש לתאוריה הזו, אך כידוע הביסוס אינו העיקר בתאוריות מדעיות כי אם היופי שלהן, שהוא כשלעצמו מעיד על האמת, ולפחות על החדשנות והמקוריות. לפיכך דומני שאין לדבר על "מדינת ישראל" בלא מרכאות אלא מתקופת אלון מזרחי; כל התקופה שלפניה נראית כתקופה בלא מקורות אמינים של ממש, וייתכן שרבים מהסיפורים על שלטון אשכנזי ורדיפת המזרחים נטוו בידי ההיסטוריונים של הממסד המזרחי החדש, כהצדקה רטרואקטיבית לפעילותו, וכקריצה של אחווה אל העמים שמסביב: אחים ממוצא משותף, הנלחמים יחד ביריב קולוניאליסטי - ככל הנראה, לפי ההיפותיזה שלי - יריב מדומיין בלבד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה