מייל שכתב הרב בנימין דוד, מרבני מכון פוע"ה וממארגני הכנס הארצי השנתי של המכון (הנה התוכנייה הישנה. עדכון: הנה התוכנייה החדשה - בלי שמות המרצים, מחשש שיבולע להם), שיתקיים ביום רביעי:
(רקע למי שלא בעניינים: "קולך" ו"ישראל חופשית" יצאו במתקפה נגד הכנס, העוסק בתחומים המשיקים שבין רפואת פוריות והלכה, משום שרק גברים מדברים בו, והצליחו לשדל רופאים רבים לבטל את השתתפותם בכנס, ואף הכריזו על כך שהוא "בוטל" משום כך.)
כיון שהרבה אנשים ונשים פונים אלי ומבקשים הבהרה על המתקפה בתקשורת נגד מכון פוע"ה אני אסביר את העניין.
ראו גם: לא הוזמנתי להרצות בפוע"ה, לא נעלבתי
וראו עכשיו: מכתב גלוי לנשות "קולך" ממטופלת פוריות דתייה
תוספת:
תגובה של "קולך" למכתב:
2. יש להפריד בין הפעילות של כל ארגון וארגון. ארגון "קולך" אמנם יצא נגד הצורה שבה מתנהל הכנס, אך בשום שלב בדרך לא כנגד מכון פוע"ה כשלעצמו, שפעילותו מוערכת וחשובה. הארגון יצא בהצהרה כנגד הכנס, והוציא קריאה כללית לרופאים לבטל השתתפותם, אך לא פנה אישית לאותם רופאים או הפעיל איומים מכל סוג שהוא. כמו כן, הארגון לא פנה לממשלה על מנת לסגור את התקציבים למכון, או לסגור את המכון. [הערה שלי: זה לא נכון. מכתב בנושא לראש הממשלה ולמשרד הבריאות נחתם על ידי כל חברי הקואליציה נגד "הדרת נשים", כולל קולך. ראו מס' 38 ברשימת החתומים. ה"ג]
3. בנוגע לעתירה בנושא טבילת פנויות- העתירה איננה במטרה להכשיר יחסים מחוץ לנישואין, ולא הייתה בקשה לפסוק כנגד השולחן ערוך. כיום, ישנן פנויות שמעוניינות לטבול במקווה כחלק מעבודתן הרוחנית, ובמקומות מסוימים לא מאפשרים להן את זה. המטרה הייתה שהאיסור יהיה מפורסם אמנם כפסק הלכתי, אך שהמועצות הדתיות יאפשרו לרווקות לטבול אם רצונן בכך. באותה מידה שלא ניתן לכפות על אף אדם לקיים הלכה כלשהי, גם אם היא הלכה מוסכמת. דברים דומים אמר הרב שרלו. ניתן לקרוא במאמר הבא.
מכתב תגובה של חדוה איל, מעמותת "אישה לאישה":
שלום רב
למען הגילוי הנאות אקדים ואומר כי בין עיסוקי אני מנהלת פרויקט חברתי- נשים וטכנולוגיות רפואיות במסגרת ארגון אשה לאשה, מכאן הכרותי עם מכון פועה וגם מעורבותי כנגד קיומו של כנס במתכונתו הנוכחית.
אבקש לעלות כמה התיחסויות לנושא.
ראשית, הכנס של מכון פועה אכן מתקיים כבר שנים רבות ולפי המכון ואולי גם אחרים- ללא מפריע. צר לי אך אין זה נכון. במשך שנים התקיימה מחאה של נשים פמיניסטיות דתיות, מחאה שהובילו בארגון קולך. המחאה על ייצוג ונראות לנשים הוא מאבק מתמשך, אך משום מה במכון הוא נתפס כמפתיע וחדש. ובכן , הדבר היחידי שחדש הוא שנושא הדרת נשים הפך להיות ענין חברתי שאיננו בהכרח ענין רק של נשים אלא מאיים גם על קבוצות אחרות בחברה. אני מודה כי לנוכח השיח המוגבל שמתקיים בנושא דת וחברה אני חוששת מהגילויים הגזענייים, האנטי דתיים שמתקיימים לצד מאבק חשוב זה, אך בל נטעה, המחאה כנגד הכנס נמשכת שנים וכן גם המחאה של נשים על זכויותיהן.
שנית, הטיעון לגבי דחיקתן של נשים מומחיות מסיבות של צניעות האשה הינו טיעון מביך שקשה לקבלו, האם נשים בעלות ידע רב, מומחיות, מן השורה הראשונה, ראויות ליחס שמתחיל ומסתיים במיניותן , ועל כן לא ניתן יהיה להקשיב לדבריהן, מדוע עלינו לקבל זאת? האם הרגישות וההתחשבות בקבוצה שבחרה פרשנות מסוימת לדת הוא מספיק כדי לדחוק, בזו הקלות, את נשים. האם ניתן יהיה לראות היום את עולם האקדמיה מרחיק נשים- חוקרות, כדי לאפשר לקבוצת גברים, עם תפיסת עולם מדירה, ללמוד ולקבל תואר. אני רוצה להאמין שהתשובה היא לא מוחלט. באלו תנאים נסכים להרחקה של קבוצת א/נשים בגלל צבע, מגדר וכדומה? ולו רק זאת אלא נקיים כנס שיעסוק באותה קבוצה עצמה (משהו כבר אמר - כנס על יהודיים ללא יהודיים אלא כקהל בלבד)
שלישית, אני סבורה שנושא מהותי שעולה ממחאה זו הוא היחס המורכב שבין הלכה ורפואה. קיימת משוואה שמצדה האחד ניגשות הרפואה לקהילות ותרבויות ובמקרה זה הקהילה הדתית יהודית. ומצדה השני ההלכה והרבנים כשותפים לקבלת החלטות רפואיות. מדובר בשני מרכזי כוח משמעותיים בחברה שלנו , שבניהם , כמו בין הפטיש לסדן, נמצאות נשים, בייחוד כאשר מדובר בפריון של נשים. דוגמה עצובה לכך הוא הנושא של עקרות הלכתית, שמשמעותה חוסר היכולת להרות לא בשל בבעיה רפואית אוביקטיבית אלא כעובדה שהביוץ שלהן חל טרם הטבילה. התאמה מוחלטת של הגוף הנשי להחלטות הלכתיות, שכתוצאה מכך נשים רבות עוברות טיפוליים הורמונליים שיש בהם סיכונים ומלווים בקושי גופני ונפשי . רופאים, מוצאים עצמם נותנים טיפול רפואי ללא כל אינדיקציה רפואית, ולא בטוח שבכל המקרים מרצון שלם של האשה. הינה פתרון מפרי היוצר של שילוב ההלכה והרפואה - החלטות שהגוף הנשי צריך לספוג ולהכיל, בצינעה כמובן.
כנס מסוג זה, שבו רבנים וגברים רופאים מדברים ומפרשים את גופן של נשים, מבלי שהאחרונות יהיו שותפות מלאות לכך, הוא כנס שאני וחברותי, ולשמחתי גם שותפים גברים רבים, מסרבות לקבל. דחיקה והדרה של נשים בשם רעיונות דתיים, תרבותיים ואחרים משרתים תמיד קבוצת כוח, אלו רעיונות שאינם נוגעים לבריאות או לחופש של נשים.
רביעית, הטיעון כי מדובר במחאה של נציגי הקרן החדשה נשמעת כמו בדיחה ישנה ולעוסה, נו באמת. לצערי הרב אנו לא מקבלות תרומות מהקרן החדש (לדעתי כך גם רוב הארגונים שחתומים על המכתב) אבל אם ישנם נציגים של הקרן החדשה ברשימת התפוצה הזו, אז אנו נשמח לקבל. לכבוד הוא לנו, תודה.
קבוצה נוספת שהחליטה ש"האחדות בעם מפריעה להם" היא ההסתדרות הרפואית שפרסמה נייר עמדה בנושא, נראה לי שיהיה קשה להאשים את הגוף הזה כעוכר ישראל בגלל העובדה שהם מתנגדים לדחיקת עמיתותיהם למקצוע הרפואה.
(רקע למי שלא בעניינים: "קולך" ו"ישראל חופשית" יצאו במתקפה נגד הכנס, העוסק בתחומים המשיקים שבין רפואת פוריות והלכה, משום שרק גברים מדברים בו, והצליחו לשדל רופאים רבים לבטל את השתתפותם בכנס, ואף הכריזו על כך שהוא "בוטל" משום כך.)
ב"ה
לכל ידידי וחברי,
זה כבר 12 שנה שמכון פועה מארגן כנס שנתי בו מוצגים בפני הקהל חידושים ברפואה וההתייחסות של גדולי הרבנים.
בהתחלה הכנס היה מיועד לרבנים פוסקים על
מנת שישלבו בפסיקה שלהם את החידושים בהלכה. הכנסים הראשונים היו בבית כנסת
ולכן הוזמנו רק רבנים והמרצים היו גברים.
היה לנו ברור שאם נזמין
מרצות לדבר מול רבנים, חלק גדול מהרבנים לא יגיעו לכנס, ויצא שהפסדנו את מטרת
הכנס לשלב את הרפואה אצל הפוסקים מכל המגזרים. למרות שמכון פוע"ה הוקם על ידי
הרב מנחם בורשטין ממרכז הרב, המכון אינו סקטוריאלי והוא רואה את עצמו
אחראי על קידום תחום רפואה והלכה לכל המגזרים, כולל הציבור החרדי. לכן הכנס
אורגן על מנת שכל רבני הקשת יוכלו להגיע.
עם
הזמן הרבה נשות רבנים ביקשו להצטרף לכנס, כך שפתחנו את הדלתות לכולם. עברנו
מבית הכנסת לאולם, אולם נשארנו בקו של כנס רבנים, כלומר בישיבה נפרדת ועם
מרצים גברים.
במשך
11 שנה העניין התקבל על ידי הציבור והרופאים בהבנה. בכל שנה זכינו לציבור
ענק, מעל 1500 משתתפים, כך שהפכנו להיות הכנס הגדול בתחום רפואה והלכה.
כל
הרופאים ביקשו לדבר בכנס, ומי שלא הוזמן נעלב. תמיד לאחר הכנס קיבלנו תלונות ממנהלי מחלקה שעשו חשבונות "למה הוזמנו 3 רופאים מבית חולים X ומבית החולים
שלנו רק 2"...
כפי
שהסברתי, מטרת הכנס היא לקדם את הפסיקה ההלכתית, ודרך זה גם לקדם את בריאות
הציבור והנשים בפרט. רבנים שעד כה לא התירו לעשות בדיקות בהריון התחילו
להתיר. רבנים נהיו יותר קשובים לצרכים של הזוגות ונתנו להם פתרונות מתאימים
יותר...
הכנס
הזה גם קירב את עולם הרפואה לעולם התורה ולציבור שלנו. פתאום הרופאים
הבינו שיש לנו "צרכים מיוחדים" ושיש להתחשב גם בענייני הלכה. שאמירה כגון
"אם תשמרי על הלכות נידה לא יהיו לך ילדים" הפכה להיות בלתי לגיטימית...
ברוך ה' מכון פוע"ה זכה לקדם את שלום הבית בעם ישראל.
דרך
הכנס שלנו זכה הציבור החרדי לגלות שיש לנו פוסקים חשובים ושהציבור הציוני
דתי אינו ציבור של חפיפניקים שאין מה ללמוד ממנו, והציבור שלנו זכה להכיר
את הפוסקים החרדים ולגלות שהם אינם סתם מחמירים על כל דבר. גם פה זכינו
לקדם את שלום הבית.
אלא
שיש אנשים שהאחדות בעם ישראל מפריעה להם. הם לא מוכנים ש"נתקפל" מול הציבור
החרדי. הם מפרשים את השאיפה לשלום כחולשה. ולכן הם נלחמים בנו.
הצגנו בזמנו את העניין בפני מו"ר הרב מרדכי אליהו זצ"ל, אחד ממייסדי המכון, והוא הנחה אותנו לקיים את הכנס עם כל הצניעות הראויה, כך שכל הרבנים יוכלו להגיע: הנשים מוזמנות, יושבות לצד הגברים כאשר ישנה מחיצה באמצע, הבימה ממוקמת באמצע והמרצים מדברים אל שני הציבורים. ישנם מסכים גדולים משני הצדדים, כך שגם הגברים וגם הנשים רואים את המצגות וכל אחד רשאי לשאול שאלות בתום ההרצאות ברמקול.
הרב אמר: "צריך לשמור על הצניעות בזמן ההרצאות, ולכן נשים לא יעלו על הבמה מול 600 גברים".
ידענו
שהדבר אינו מקובל על כל הרבנים ועל כל הציבור, אולם חשבנו שזאת הדרך להבטיח
שכל הרבנים יוכלו ללמוד ולקדם את הפסיקה בתחום רגיש זה.
הרב בורשטין פנה אף לרב אהרן ליכטנשטיין שסבר שזו פשרה מידתית וסבירה מול המטרה הנעלה.
מה לא שמעתי השבוע:
- "הכנס שלכם הוא פורנוגרפיה. גברים
מתקבצים לדבר על גוף האישה שהפך לאובייקט". (כאילו אין כנסים רפואיים
בגינקולוגיה בארץ שבהם מדברים על אותם דברים, וכאילו אין פרסומות פוגעות
שמנצלות את גוף האישה).
-
"אתם מתנהגים כמו הגרמנים ב 44'! גם הם לא נתנו ליהודים לדבר". (עצם
ההשוואה מקוממת כיון שאנחנו לא שונאים אף אחד ולא רוצים להשמיד אף אחד [פתאום מותר לנגח אותנו עם נושא השואה! חשבתי שזה פסול?!]).
-
"אתם חושבים שהנשים טיפשות שאינן מסוגלות להרצות ולטפל בזוגות". (כאשר הרב
מנחם בורשטין מעודד נשים ללמוד רפואה ובפרט גינקולוגיה ואף זכה לקדם את העובדה שכל
המתמחות בביקור חולים הן נשים וחלקן דתיות. חוץ מזה מכון פוע"ה מזמין במשך
כל השנה נשים להרצות בפני רבני המכון או בכנסים לנשים).
המתקפה
מאורגנת הטב על ידי יחצ"נים: פנייה לכל חברי הכנסת למחות כנגד מכון פוע"ה,
פנייה למשרדי הממשלה לסגור את כל הברזים ולא לתקצב את המכון (ממילא בפועל
אין כמעט תקציבים), פנייה לראש הממשלה בכבודו ובעצמו לסגור את המכון,
ופנייה לציבור להפסיק לתמוך במכון פוע"ה.
הם
גם פנו לכל הרופאים שהיו מוזמנים בכנס בבקשה לבטל את השתתפותם בכנס: הם
דיברו אתם על הדרת נשים (שמעתם על זה?) וכן הפעילו עליהם איומים שיארגנו
נגדם חרם צרכנים. היו גם איומים דרך מנהלי בתי החולים וכן איום שאם הם לא
יתקפלו הם "יודרו" מכל האיגודים הרפואיים.
לצערנו חלק גדול מן הרופאים ביטלו את
השתתפותם. חלק טענו שזה מטעמים אידאולוגיים וחלק באמירה שהם מצטערים אבל
לפעמים "עדיף להיות חכם מצודק". כאשר הגל יעבור הם ישמחו להשתתף בכנסים של
המכון, כיון שהם יודעים שכל המטרות שלנו טהורות לשם שמים ולא שנאה.
פנו גם למזכירות שלנו באמירה שהן חייבות לעזוב את המכון שמתייחס אליהם כאובייקט מיני ...
מאחורי כל הגל הזה עומד ארגון "קולך" ו"ישראל חופשית" ועוד ארגונים שהמכנה המשותף שלהם הוא מימון
מהקרן החדשה לישראל. יום לפני ההתקפה, היתה פגישה בין רבני המכון לבין ראשי
ארגון קולך, והם ביקשו מאתנו לבטל את הכנס או לשלב בו נשים, גם מרצות, וגם
לבטל את הישיבה הנפרדת. הן שלחו חוות דעת משפטית שטענה שהישיבה הנפרדת היא
נגד החוק (דבר שנדחה על ידי היועץ המשפטי של מכון פוע"ה). כיון שלא התקפלנו,
באה ההתקפה בעיתוי הכי הכי... אחרי סיפור בית שמש והאוטובוסים, כאילו אנחנו
חלק מן הסיפור הזה.
בפגישה
נאמר לנו שכל המטרות של קולך הן לשם שמים ועל הטהרת הקודש. קשה לי להבין
איך האמירות האלו מתיישרות עם העובדה שבאותו יום קולך הגיש בג"ץ כנגד הרבנים
הראשיים שקבעו, על פי מה שנפסק בשולחן ערוך, שאין להטביל רווקות במקווה.
למה קולך מעוניין לאפשר לרווקות לטבול במקווה? כדי לעלות להר הבית, או כדי להכשיר את יחסים מחוץ לנישואין? זאת טהרת הקודש?!
איך אפשר לבקש מרבנים ראשיים לפסוק כנגד שולחן ערוך מפורש?!
בקיצור...
המטרה היא פשוטה, להרוס מפעל יקר וחשוב כמו מכון פוע"ה, שמקבל אלפי פניות
במשך כל השנה, וכל זה בלי לבקש תשלום. פניות ביום ובלילה על נישואין ועל
טהרת המשפחה, הריון, לידה, הנקה, אמצעי מניעה, בעיות גנטיות, שידוכים לאנשים
עם צרכים מיוחדים, תמיכה והכוונה לשימור פוריות לאנשים שהתגלה אצלם סרטן (לא
עלינו ולא עליכם) ובוודאי פוריות.
כן! מכון פוע"ה מסמל את החיים ואת המשכו של עם ישראל, ויש אנשים שמבקשים להרוס את המכון ואת מה שהוא מסמל.
יש כאן מלחמת תרבות בין עם ישראל לבין מדינת כל אזרחיה, כאשר היהדות נדחקת לפינה.
כיון
שאני אחד ממארגני הכנס ואחד הרבנים המשיבים, למעלה מ-10 שנים, איני יכול
להישאר אדיש מול המתקפה הזאת. לכן אני מודיע לכולם שהכנס של מכון פוע"ה
אינו מבוטל ולא יתבטל. רבנים ורופאים (אחרים) יגיעו לכנס למרות המתקפה.
אני קורא לכווווולם להגיע לכנס ולהראות שאנחנו לא מתקפלים!
אני גם קורא לכם לתמוך כלכלית במכון פוע"ה כדי שנוכל להכפיל את פעילותו.
להכפיל את פעילות המכון זה להכפיל חיים של קדושה בעם ישראל!!!!
חזק חזק ונתחזק!!!!
בנימין דוד
ראו גם: לא הוזמנתי להרצות בפוע"ה, לא נעלבתי
וראו עכשיו: מכתב גלוי לנשות "קולך" ממטופלת פוריות דתייה
תוספת:
תגובה של "קולך" למכתב:
יש להעמיד כמה דיוקים על המכתב הזה:
1. כיום, הכנס של פוע"ה מיועד לציבור הרחב ואינו כנס סגור רק לרבנים פוסקים - דבר זה משנה את אופיו של הכנס, הופך אותו לציבורי יותר, ודורש התאמה לעובדה זו. כשהכנס הופך לאירוע המוני, יש להיזהר עוד יותר בדיבור על הנושאים הרגישים הללו, ולא להפוך את האישה המדוברת לאובייקט (מסר שכן משודר כשהנשים בעצמן אינן מוזמנות לדבר).
1. כיום, הכנס של פוע"ה מיועד לציבור הרחב ואינו כנס סגור רק לרבנים פוסקים - דבר זה משנה את אופיו של הכנס, הופך אותו לציבורי יותר, ודורש התאמה לעובדה זו. כשהכנס הופך לאירוע המוני, יש להיזהר עוד יותר בדיבור על הנושאים הרגישים הללו, ולא להפוך את האישה המדוברת לאובייקט (מסר שכן משודר כשהנשים בעצמן אינן מוזמנות לדבר).
2. יש להפריד בין הפעילות של כל ארגון וארגון. ארגון "קולך" אמנם יצא נגד הצורה שבה מתנהל הכנס, אך בשום שלב בדרך לא כנגד מכון פוע"ה כשלעצמו, שפעילותו מוערכת וחשובה. הארגון יצא בהצהרה כנגד הכנס, והוציא קריאה כללית לרופאים לבטל השתתפותם, אך לא פנה אישית לאותם רופאים או הפעיל איומים מכל סוג שהוא. כמו כן, הארגון לא פנה לממשלה על מנת לסגור את התקציבים למכון, או לסגור את המכון. [הערה שלי: זה לא נכון. מכתב בנושא לראש הממשלה ולמשרד הבריאות נחתם על ידי כל חברי הקואליציה נגד "הדרת נשים", כולל קולך. ראו מס' 38 ברשימת החתומים. ה"ג]
3. בנוגע לעתירה בנושא טבילת פנויות- העתירה איננה במטרה להכשיר יחסים מחוץ לנישואין, ולא הייתה בקשה לפסוק כנגד השולחן ערוך. כיום, ישנן פנויות שמעוניינות לטבול במקווה כחלק מעבודתן הרוחנית, ובמקומות מסוימים לא מאפשרים להן את זה. המטרה הייתה שהאיסור יהיה מפורסם אמנם כפסק הלכתי, אך שהמועצות הדתיות יאפשרו לרווקות לטבול אם רצונן בכך. באותה מידה שלא ניתן לכפות על אף אדם לקיים הלכה כלשהי, גם אם היא הלכה מוסכמת. דברים דומים אמר הרב שרלו. ניתן לקרוא במאמר הבא.
4. .בנושא הקרן החדשה, הגבנו בעבר. ניתן לקרוא על כך כאן
חשוב לציין - שהקרן החדשה לא הייתה מעורבת בהחלטה לצאת כנגד הצורה שבה מתנהל הכנס. מכתב תגובה של חדוה איל, מעמותת "אישה לאישה":
שלום רב
למען הגילוי הנאות אקדים ואומר כי בין עיסוקי אני מנהלת פרויקט חברתי- נשים וטכנולוגיות רפואיות במסגרת ארגון אשה לאשה, מכאן הכרותי עם מכון פועה וגם מעורבותי כנגד קיומו של כנס במתכונתו הנוכחית.
אבקש לעלות כמה התיחסויות לנושא.
ראשית, הכנס של מכון פועה אכן מתקיים כבר שנים רבות ולפי המכון ואולי גם אחרים- ללא מפריע. צר לי אך אין זה נכון. במשך שנים התקיימה מחאה של נשים פמיניסטיות דתיות, מחאה שהובילו בארגון קולך. המחאה על ייצוג ונראות לנשים הוא מאבק מתמשך, אך משום מה במכון הוא נתפס כמפתיע וחדש. ובכן , הדבר היחידי שחדש הוא שנושא הדרת נשים הפך להיות ענין חברתי שאיננו בהכרח ענין רק של נשים אלא מאיים גם על קבוצות אחרות בחברה. אני מודה כי לנוכח השיח המוגבל שמתקיים בנושא דת וחברה אני חוששת מהגילויים הגזענייים, האנטי דתיים שמתקיימים לצד מאבק חשוב זה, אך בל נטעה, המחאה כנגד הכנס נמשכת שנים וכן גם המחאה של נשים על זכויותיהן.
שנית, הטיעון לגבי דחיקתן של נשים מומחיות מסיבות של צניעות האשה הינו טיעון מביך שקשה לקבלו, האם נשים בעלות ידע רב, מומחיות, מן השורה הראשונה, ראויות ליחס שמתחיל ומסתיים במיניותן , ועל כן לא ניתן יהיה להקשיב לדבריהן, מדוע עלינו לקבל זאת? האם הרגישות וההתחשבות בקבוצה שבחרה פרשנות מסוימת לדת הוא מספיק כדי לדחוק, בזו הקלות, את נשים. האם ניתן יהיה לראות היום את עולם האקדמיה מרחיק נשים- חוקרות, כדי לאפשר לקבוצת גברים, עם תפיסת עולם מדירה, ללמוד ולקבל תואר. אני רוצה להאמין שהתשובה היא לא מוחלט. באלו תנאים נסכים להרחקה של קבוצת א/נשים בגלל צבע, מגדר וכדומה? ולו רק זאת אלא נקיים כנס שיעסוק באותה קבוצה עצמה (משהו כבר אמר - כנס על יהודיים ללא יהודיים אלא כקהל בלבד)
שלישית, אני סבורה שנושא מהותי שעולה ממחאה זו הוא היחס המורכב שבין הלכה ורפואה. קיימת משוואה שמצדה האחד ניגשות הרפואה לקהילות ותרבויות ובמקרה זה הקהילה הדתית יהודית. ומצדה השני ההלכה והרבנים כשותפים לקבלת החלטות רפואיות. מדובר בשני מרכזי כוח משמעותיים בחברה שלנו , שבניהם , כמו בין הפטיש לסדן, נמצאות נשים, בייחוד כאשר מדובר בפריון של נשים. דוגמה עצובה לכך הוא הנושא של עקרות הלכתית, שמשמעותה חוסר היכולת להרות לא בשל בבעיה רפואית אוביקטיבית אלא כעובדה שהביוץ שלהן חל טרם הטבילה. התאמה מוחלטת של הגוף הנשי להחלטות הלכתיות, שכתוצאה מכך נשים רבות עוברות טיפוליים הורמונליים שיש בהם סיכונים ומלווים בקושי גופני ונפשי . רופאים, מוצאים עצמם נותנים טיפול רפואי ללא כל אינדיקציה רפואית, ולא בטוח שבכל המקרים מרצון שלם של האשה. הינה פתרון מפרי היוצר של שילוב ההלכה והרפואה - החלטות שהגוף הנשי צריך לספוג ולהכיל, בצינעה כמובן.
כנס מסוג זה, שבו רבנים וגברים רופאים מדברים ומפרשים את גופן של נשים, מבלי שהאחרונות יהיו שותפות מלאות לכך, הוא כנס שאני וחברותי, ולשמחתי גם שותפים גברים רבים, מסרבות לקבל. דחיקה והדרה של נשים בשם רעיונות דתיים, תרבותיים ואחרים משרתים תמיד קבוצת כוח, אלו רעיונות שאינם נוגעים לבריאות או לחופש של נשים.
רביעית, הטיעון כי מדובר במחאה של נציגי הקרן החדשה נשמעת כמו בדיחה ישנה ולעוסה, נו באמת. לצערי הרב אנו לא מקבלות תרומות מהקרן החדש (לדעתי כך גם רוב הארגונים שחתומים על המכתב) אבל אם ישנם נציגים של הקרן החדשה ברשימת התפוצה הזו, אז אנו נשמח לקבל. לכבוד הוא לנו, תודה.
קבוצה נוספת שהחליטה ש"האחדות בעם מפריעה להם" היא ההסתדרות הרפואית שפרסמה נייר עמדה בנושא, נראה לי שיהיה קשה להאשים את הגוף הזה כעוכר ישראל בגלל העובדה שהם מתנגדים לדחיקת עמיתותיהם למקצוע הרפואה.
חזקו ואימצו אל תיראו ואל תחפזו ואל תערצו. קולך כבר נתגלה קלונן כי מימיהם שאובים ממקורות נרפשים. וכבר הרהיבו עוז לדבר תועה על קדושי אומתינו ולהביע ביקורת הרסנית אף נגד התורה שבכתב ושבעל פה.
השבמחקואתם ראשי ורבני מכון פועה: כאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ! כרב, דווקא מהמגזר החרדי, נהנתי מאוד מהכנסים המיוחדים, המלמדים ומרחיבים את הדעת, והמאחדים בין כל המגזרים.
גם אישית שלחתי עשרות נשים לאחיות הנפלאות שהוסמכו מטעמכן, ובזכותן ובזכותכם רבתה הטהרה, רבתה האהבה!
כה לחי!
הרב המכובד 'שכח' להזכיר את האיומים שקיבלו הרופאים שביטלו את השתתפותם בכנס מצד רבנים חרדים שהבהירו שכל רופא שיבטל השתתפות יהיה מחוסל במיגזר שלהם
השבמחקיש שתי אפשרויות המסבירות את דברייך - או שאתה לא מקשיב לביקורת שהופנתה כלפי המכון, או שלא הבנת. כך או כך, נחזור ונדגיש: המאבק איננו מאבק כנגד היהדות או כנגד פעילות המכון. המאבק הוא ממוקד ביותר והוא כנגד הכנס השנתי במתכונתו הנוכחית - שהינה מדירה נשים רופאות מן הבמה. על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בתחום תוכן שכל כולו הוא דיונים על גוף האשה. להדרה הזו משמעויות מרחיקות לכת, שאחת מהן היא פגיעה בכבודן ובפרנסתן של אותן רופאות.
השבמחקהבעיה היא שמכון שמבין, כפי שכתבת פה, שיש להקשיב לנשים ("חוץ מזה מכון פוע"ה מזמין במשך כל השנה נשים להרצות בפני רבני המכון או בכנסים לנשים").
השבמחקמעניין למה לרבנים מסוימים (ובבירור, לא לכולם) יש בעיה להאזין לדברי נשים. אולי שם נעוצה הבעיה? ביחס המשפיל והבלתי יהודי בעליל של כמה רבנים מתוך ציבור שלם כלפי נשים. זו הרי אינה יהדות אלא מינות לשמה.
אם בכל זאת רוצים לנסות ולקרב את אותם רבנים, מה הבעיה בהצבת כל הדוברים בכנס מאחורי מצלמה והצגתם על המסך, או אם רוצים לנהוג בחומרה ממש, מאחורי פרגוד? כך לא תראנה הנשים את הגברים המרצים והרבנים שזה מהווה בשבילם בעיה, לא יצטרכו להביט באישה מומחית בנושא, שתרצה לפניהם ולפני כלל הציבור?
מה חשוב יותר, הידע שיש לאישה המשכילה והנאורה להקנות לאותם רבנים שמחמירים ללא הצדקה יהודית, או דעתם המחמירה שמקורה בתסביך נוצרי?