בררררר

"גרשוני מבקש לעסוק בנושאים שונים ("הגיגים ומחשבות על כל מיני נושאים" בלשונו), אך בפועל מדובר בבלוג עם גוון פוליטי מובהק, הנותן ביטוי לקול הדתי – ימני" (ירין כץ, אונלייף)

יום שלישי, 24 במאי 2011

רבנים + כסף =

הנה משהו שבטח לא שמעתם: בחודשים האחרונים הועלה שכרם של הקאדי השרעי והקאדי מד'הב מ-24,911 שקל ל-33,408 שקל. שערורייה? שחיתות? אף אחד לא צייץ. הדבר בקושי פורסם. ומדוע? מכיון שהמהלך היה צודק: השוואת השכר של הקאדים לזה של מקביליהם ברבנות הראשית.

כעת, בכותרת דרמטית, דווח כי שכרם של חלק מרבני הערים יעלה בעשרות אחוזים. הנה מתכון מצוין: רבנים+כסף = היסטריה ציבורית. ואכן זו לא אחרה לבוא, עם יותר מ-13,000 לייקים וכמעט 2,000 תגובות לכתבה. רק היה צריך להזכיר בקטנה שהדבר הזה קורה כאשר הרופאים נאבקים על שכרם, והנה לנו הדוסים העושקים את הציבור קשה היום, בעוד שהאנשים הצדיקים סובלים. לא צריך יותר מזה כדי להוציא את הרגשות הפרימיטיביים האנטי-דתיים שלנו מן הארון, אם הם בכלל אופסנו שם לפני כן.

מובן שההשוואה חסרת שחר. שינוי של מאה שקלים בשכר היסוד של רופא זוטר ישפיע על הקופה הציבורית עשרות מונים יותר מאשר שינוי של אלפי שקלים בשכרם של אותם רבנים, זאת כתוצאה מהעובדה הפשוטה שרופאים יש עשרות אלפים, ואילו רבני ערים חדשים יש רק 15. גם המספר של 250% נכון רק לגבי חלק מאותם רבנים, בעוד שהעלייה בשכרם של הרבנים בערים גדולות, נמוכה יותר. עוד נתון שלא הוזכר הוא ששכרם של הרבנים הבכירים הוקפא, על אף שלטענתם הדבר מהווה הפרת חוזה.
 
אבל בואו נחזור לעיקר, והעיקר שלא דובר עליו הוא השוויון. הסיבה להעלאה היא פשוט האפליה בשכר בין הרבנים הוותיקים לרבנים החדשים - בדיוק כאותה השוואה שנעשתה עבור הקאדים. למעשה, הסיפור הוא פשוט תיקון עוול שנעשה על ידי ממשלת שרון-שינוי, ללא מחשבה יתרה על התוצאות, ולפיו רבנים חדשים יקבלו משכורת מגוחכת.

קחו למשל את הרב של אלפי מנשה, שהשתכר ברוטו 6,000, בעוד ששכר הדירה שלו מגיע ל-5,000 ש"ח. רב כזה חייב להיזקק לצדקה, דבר בלתי נסבל לכל בר דעת.
 

רב, כפי שציין עו"ד אביעד הכהן בדיון בוועדת הכנסת, אחראי על מערכות שונות, בהן גם מתן הכשרויות. כמו שופט, אסור שמשכורתו תהיה כה קטנה עד שיהיה רגיש ללחצים מצד גורמים חיצוניים. והשוחד, אנחנו יודעים, מעוור עיני חכמים, כולל רבנים. לכן שכרם של הרבנים, כמו של הקאדים ושל השופטים, צריך להיות גבוה דיו כדי להקטין אפשרות של לחץ כלכלי כזה.

קראו את הפרוטוקול של ועדת הכנסת שדנה בנושא. ישבו שם ניצן הורוביץ וזהבה גלאון, לא דוסים במיוחד, והם הסכימו שהמצב בלתי נסבל. כך גם הייתה דעתם של אנשי האוצר, שלא ידועים כנדיבים גדולים.

אלא מה? אנחנו רואים כותרת, והדם עולה לנו לעיניים. מי מאתנו הולך וטורח לקרוא את הפרוטוקולים המקוריים? מי הולך לברר את העובדות? אף אחד, כמובן. מה יותר פשוט מאשר לצקצק בלשון, לומר "הדוסים האלה" או "המדינה הזאת", ולעזאזל העובדות.

בחנו את עצמכם: האם זעמתם על העלאת שכרם של הקאדים? האם ידעתם וביררתם את כל העובדות הרלוונטיות, לפחות אלה שהבאתי לעיל? האם חשבתם מה השפעת העלאת שכר ל-15 אנשים לעומת מערכת של עשרות אלפי רופאים? או שמא פשוט נתתם לעצבים שלכם ללכת במקומכם?


(פורסם במקור ב-ynet יהדות)

7 תגובות:

  1. טיימינג טיימינג טיימינג. זה כל הסיפור.

    השבמחק
  2. נכון מאד, אלא שבהארץ רא כל כך חושבים כמו שהם מציגים את עצמם, ומסיטים ברמה נמוכה. כנראה שזה קהל היעד שלהם.

    השבמחק
  3. הלל שלום
    תפסיק להיתמם . כמה קאדים יש לעומת רבנים? - זו הרי הפוליטיקה הקטנונית של עסקני הדת. (אתה הרי אמור לדעת את זה מלימודיך). רבנים שהפכו למרווחי עתק מהקופה הציבורית (27000 ש"ח), במקום להפגין ענווה וצניעות כיאה לפרנס ציבור יהודי אתה תולה את טיעונייך בגויים.

    השבמחק
  4. אורן, בכמה רבני ערים מדובר? נכון, 15. אכן המון. ועכשיו הפכת את כולם למרוויחים 27000 ש"ח (ברוטו)? זה הסכום שמרוויחים רק אלה שאחראים על מערכת מסועפת ביותר של עיר גדולה.

    השבמחק
  5. הלל שלום
    תקרא שוב את הידיעה, השכר של הרבנים הללו הושווה לרמת שכרם של הרבנים הוותיקים.
    אורן

    השבמחק
  6. נכון אורן, והוא דיפרנציאלי יחסית לגודל העיר.

    השבמחק
  7. א. שכר ת"ח להתחילה אסור וחילול ה' הוא. אך גם כל המתרים קבלת שכר, אבל כולם, מנמקים את זה בצורך לגדר ת"ח מטרדות העולם הזה ולא כדי שלא יהי "רגיש ללחצים מצד גורמים חיצוניים"- והוא הבדל של מאות החוזים. כך שרבנים השכירים מזמן חרגו אפילו מה"היתרים הלכתיים". ראה http://milhemet-tora.blogspot.com/ - "מלחמת תורה"
    ב. אם המשכורות הגבוהות מגיעות עד 100000 כיצד זה שמשכורת ממוצעת במשק היא רק 7800 כמדומני? פשוט, אם רבבות- רבבות פועלי יצור מקבלים 3500- 5000 אז הממוצע היא 7800. רב של אלפי מנשה משלם שכר דירה 5000? זה יותר ממשכורת של רבבות אחיך ישראל! עצתי לו- שיעבור לווילה צנוע יותר.
    ג. כופרים למיניהם טוענים שכל הדתות כולם לא הומצאו אלא לעשוק את ההמונים. והם כמעט צדקו. עובדי כל הדתות חומדים שכר. ולמה כמעט? כי פעם, מזמן, היה דת אחד אשר בה הדבר היה אסור. דת ייחודית מבחינה זו, יהדות שמה. אז, באותם זמנים, היה אפשר לומר – נכון, כל הדתות הומצאו כדי לעשוק המונים חוץ מיהדות שהיא דת אמת. אלא שזה היה פעם, מזמן, חבל... 33000- שחיטות לכל הדעות.
    ד. אני מזדעזע לא מכך שקאדים מקבלים תוספת שכר אלא מכך שהם כאן. וכל עוד הרבנים ימשיכו לקבל שכר לא תהי תקומה לישראל!

    השבמחק